Mitt arbete kring bistånd tog redan tidigt en ganska oväntad
riktning. Min första intervju blev med
Syster Vestina och Mr. Mambo från Hekimas administration. Där fick jag reda på
hur mycket skolan förlitade sig just på bistånd och samtidigt hur det bistånd
vi talade om inte riktigt tillhörde det bistånd som granskat ur beroendeteorin
kan ses ha mindre hållbara resultat för omgivningarna. Skolans bistånd kom
främst från ansökningar till fonder baserat på de olika projekt de ville
åstadkomma.
Vidare intervjuade jag en grupp nunnor som drev ett lokalt barnhem. Det tydliggjordes att det hade sina förmåner att driva en religiös verksamhet – eftersom mycket bistånd gavs av just av församlingar. I mitt försök att kartlägga de inflytelserika organisationer och program i området upptäckte jag att Bukoba var lite av ett särfall när det kom till religiös verksamhet. Området har varit väldigt präglat av de tidiga missionärer som lagt grunden för mycket i området inte minst utvecklingsarbetet. Den religiösa kopplingen som finns till mycket av utvecklings organisationerna blir väldigt intressant att diskutera i förhållande till begreppet neokolonialism.
I alla intervjuer har jag frågat om man anser sig vara
beroende av biståndet, eller om man klarat sig utan det. Alla gånger berättar
respektive att man är beroende av det för att se vidare utveckling, men att man
hade klarat sig utan annars. Och jag måste säga att ju mer jag ser, ju mer slår
det mig hur absolut avgörande det är att diverse organisationer finns som
resurs. Trots fallgroparna som organisationerna kan ha i förhållande till
hållbarhet, värderingar eller beroende så är det alla gånger bättre att de
finns än alternativet.
/Mina
Hej! En liten uppdatering gällande mitt gymnasiearbete!
Jag har som tidigare nämnt haft två gruppdiskussioner med elever och två intervjuer med advokater här i Bukoba. Till mina gruppdiskussioner delade jag först ut enkäter och elevernas svar har gjort det tydligt att värderingarna kring abort i regionen är starkt kopplade till religion, traditioner och normer här. Diskussionerna har varit mycket givande då många svar i enkäterna kunde utvecklas vilket gav mig ett bredare perspektiv på frågan. Diskussionerna ledde ofta in på samtal om synen på äktenskap och faktumet att om en skolflicka blir gravid får hon inte lov att gå kvar i skolan längre. Det var intressant att först få diskutera med bara tjejer på Hekima och sedan bara killar på Illuhya, då många svar liknade varandra men killarnas egna värderingar framkom ännu tydligare (kanske för att ingen lärare satt med).
Intervjuerna med advokaterna gav mig som sagt mer kunskap kring lagen, dess utformning, vilka olika straff som finns och hur ett fall kan se ut. Hade jag fått önska lite nu i efterhand hade jag också gärna haft en intervju med en doktor eftersom de hade kunnat besvara många nya frågor som jag fått längs vägen kring ämnet. En doktor måste nämligen godkänna om skälen för kvinnan att vilja genomgå en abort är giltiga och det hade varit väldigt intressant att få undersöka hur tillvägagångsätten för en doktor i ett sådant fall ser ut.
Mycket som jag läst på om innan har jag fått bekräftat men också en massa nya tankar och information. Nu har jag börjat renskriva mina anteckningar för att sedan kunna börja sammanställa och analysera mitt resultat ordentligt.
Summa Summarum! Mycket intressanta och spännande diskussioner och intervjuer med nya tankar och perspektiv som bra material för mitt arbete!
kramis
Tilde
Intressant! Kul att läsa om era tankar.
SvaraRaderaDet jag såg när jag bodde i Bukoba var att kyrkornas bistånd var mer av långsiktig karaktär än annat bistånd.